restauratie resultaat
Verouderde vernislagen vervangen
Hier ziet u Tjarda van Starkenborg voor en na restauratie. Een mooi portret uit de 18e eeuw op een eiken paneel. De nerf loopt van boven naar beneden, zoals gewoon is bij een portret op paneel. Het schilderij bleek te zijn afgedekt met twee lagen verouderde vernist. Tjarda keek donker de wereld in totdat het vernis werd verwijderd en vervangen. Nu hangt hij te pronken in zijn eigen borg Verhildersum te Leens
Nicotine en teeraanslag verwijderen
De tijd dat iedereen in huis rookte is voorbij. De geur en de kleur van een nicotinelaag is onmiskenbaar geel en bruin. Kijk toch hoe het geel de blauwe achtergrond groen doet lijken. Hier zit een dikke laag sigarettenlaag aanslag direct op de verf. Nadat het plakkerige vuil was verwijderd kwamen de blosjes weer op haar wangen. Een duidelijk verschil tussen voor en na restauratie die u kunt gaan zien in het Zuiderzee Museum.
Roetlagen en vernis verwijderen
Jan Abel Wassenbergh schilderde het schoorsteenstuk Flora in de 18e eeuw. Sindsdien hangt ze boven dezelfde haard in de tuinkamer. Drie eeuwen droogte en roetaanslag hebben haar danig aangetast. Het was een hele toer om Flora weer te laten stralen in haar indigo kleed. Roet en vernis verwijderen, opstaande verfschollen hechten, ontbrekende verflagen aanvullen en op kleur brengen, tot en met een nieuwe vernislaag. Flora transformeerde dat is goed te zien in de voor en na foto.
Een vuile vernislaag reinigen
Soms wil je een vernislaag behouden omdat de verflagen zo kwetsbaar zijn. Of omdat het patina van een verouderd vernis charmant zijn kan. Alleen die grauwsluiter verwijderen kan wonderen verrichten. Verouderde vernislagen zijn kwetsbaar voor reiniging dus ook deze conserverende handeling is een uitdaging voor de restaurator. De voor en na afbeelding van deze behandeling is treffend.
Conclusie
Concluderend dat alle schilderijen een heel eigen behandeling van de restaurator vragen. Met als uitgangspunt een gedegen onderzoek voorafgaand aan de uitvoering. De uitdaging is om een wel overwogen restauratieplan op te stellen zonder het kunstwerk geweld aan te doen. Restaureren met respect voor het materiaal en de afbeelding. De voor en na voorbeelden geven een indruk hiervan.
Share on social media
Last Post
Interview Blijtijds
Voor het magazine Blijtijds ben ik door freelance journalist Marjolein de Jong geïnterviewd voor de herfst-editie van 2024 met als thema ‘kunst op zoek naar een restaurator’. Het artikel heet ‘Blijmaker’ en met de titel ‘het schilderij is een deur
Arthur Brand redt Lentetuin
Arthur Brand redt Lentetuin uit handen van de onderwereld! Het is te danken aan de recherche van Regionale Eenheid Midden-Nederland en Arthur Brand dat Lentetuin, geschilderd door Vincent van Gogh in 1884, weer terug is in het Groninger Museum. Behind the
De Lentetuin door Vincent van Gogh
Over hoe het schilderij de lentetuin door Vincent van Gogh terug kwam naar een roof en hoe het er nu uit ziet. Lees verder →
Jacob Por in Agathakerk
Jacob Por maakte deze plafondschildering op het tongewelf van de Agathakerk (Agathatsjerke) in Oudega in 1922. De tijd waarin de Ploegschilders door het Groninger land trokken en rond Blauwborgje hun kleurrijke expressionistische schilderijen schilderden. En ook de tijd waarin opgravingen