Mist-lining voor lagedruk doublage
De installatie die nodig is bij een mist-lining voor een lagedruk doublage is low-tech en is eenvoudig zelf te maken. Een eenvoudig buizensysteem (electriciteitsbuizen) met daarin gaatjes geboord, creëert een lage druk. Zo ontstaat een afzuiging rondom het schilderij. En dat gebeurt met een industriële stofzuiger en een drukregelaar. Hierbij ligt het schilderij op het toe te voegen doublagedoek. Het doublagedoek is vooraf geprepareerd met een mist van lijm. Vandaar de benaming ‘mist-lining voor lagedruk doublage’. Het geheel is verpakt in een enveloppe.
Deze mistlining is uitgevoerd in samenwerking met Marya Albrecht Atelier Albrecht
Mistlining in de praktijk
In restauratieatelier Marjan de Visser is ervaring opgebouwd met deze methode. Een stagiaire, Maggie Barcovik heeft er zelfs een stageproject van gemaakt. Uiteraard is het belangrijk om iedere keer opnieuw te testen. Door het veelvuldig testen met verschillende materialen is een goed inzicht en gedegen praktijk kennis vergaard over deze lagedruk techniek genaamd mist-lining of mist-lining
De mist-lining doublage techniek is bedoeld voor een ondersteuning van en verzwakte drager. Een minimale hechting is hierbij gewenst.
Preparatie van het doublagedoek
Om een mist van lijm te kunnen aanbrengen is het doublagedoek voorafgaand hieraan opgespannen. Hierbij is het kader waar het schilderij komt vrijgelaten. De randen afgetaped. De laatste stap ‘het opruwen van de vezels’ is uitgevoerd. Het doublagedoek is klaar voor de lijm. Schuurpapier is gebruikt voor het opruwen.
Het aanbrengen van de mist van lijm
De High Volume Low Pressure Wagner verfspuit W625, is een verfspuit die werkt met luchtdruk. Hiermee spuit de restaurator de lijm in circa twee lagen op het doek. De afstand tot het doublagedoek is 30cm. Hierbij worden de lagen kruislings opgespoten. De lijmlaag mag niet te dik zijn, en alleen op de ruwe vezels liggen. Dit is de mist van lijm die bij strijklicht goed zichtbaar is.
De lijm is een combinatie van twee verschillende synthetische polymeren en een verdikkingsmiddel.
Na het drogen van de lijmlaag is de beschermende tape verwijderd. En alleen het kader voor het schilderij heeft een mist van lijm.
Het vacuum zuigen met de enveloppe.
Nadat de mist van lijm op de textiel vezels is gedroogd, is het doublagedoek klaar voor de behandeling. De benodigde enveloppe voor het vacuum ziet er als volgt uit. Voor het verkrijgen van het vacuum is een raamwerk nodig dat is bespannen met een stevig plastic. Daarin ligt de buizenring met de gaatjes. In die ring is het opgespannen doublagedoek gelegd. Daarop het schilderij met het beeld naar boven. Het geheel is afgedekt met een zeer dun plastic dat bij vacuum de vorm van de verflagen kan aannemen.
Uitvoering mist-lining voor lagedruk doublage
De re-activatie van de lijm met een oplosmiddel en de lage druk zorgen voor de totstandkoming van de hechting tussen beide doeken. Een dun kaasdoek geïnjecteerd met het gewenste oplosmiddel wordt enige tijd onder het doublagedoek gelegd. De dampen van het oplosmiddel activeren de lijm. Het vacuum zorgt dat beide doeken onder lagedruk aan elkaar kleven met de geactiveerde lijm.