Menu

In Holland staat een Huis

In Loenen aan de Vecht staat een huis. Een van de kamers is behangen met handgeschilderd historisch behang. Dit historisch behangsel is niet op papier geschilderd maar op linnen. In matte tonen groeien bloemen op een wit veld. Tussendoor vliegen vlinders. De bloemen ranken naar boven aan krullende stelen met sierlijke bladeren. En onderaan op de rand met de lambrisering… een diertje. Het lijkt op een alligator die achterom kijkt. In ieder geval is het een amfibie. Wat een mooie kleine verrassing. Want je zie hem niet op het eerste gezicht.

Color & Conservation

De exacte datering weten we nog niet. Maar collega Willianne van der Sar van Color & Conservation zoekt dit uit. Ze heeft verfmonsters genomen. Ze onderzoekt de laagopbouw en de pigmenten. Zo wordt het verleden van deze mooie kamer zichtbaar gemaakt.

handgeschilderd historisch behangsel

De geschiedenis van het handgeschilderd historisch behangsel

Er is heel veel geschiedenis te lezen aan het behang! Meerder aanpassingen van het formaat. Want de vellen zijn aan elkaar genaaid, en je ziet her en der kleine lapjes. Het lijken wel inzet stukjes. En toch schijnt het dat het patroon doorloopt. Dit komt door de overschilderingen en aanpassingen.

handgeschilderd historisch behangsel
een historische naad in het behangsel

De schade van het handgeschilderd historisch behangsel

handgeschilderd historisch behangsel

Natuurlijk is er ook materiaalschade. Wat wil je als je al enige eeuwen oud bent. Soms is het een ongelukje en zien we een litteken gemaakt met naald en draad. Maar het is ook vandalisme. Stukken linnen die zijn weggescheurd. Dat gebeurt wanneer een huis leeg staat en zijn schatten niet kan beschermen. Of een ‘kunstenaar’ heeft in graffiti zijn expressie toegevoegd aan de afbeelding. Dit is niet altijd gepast! En wat denk je van vervuiling al die jaren van gebruik en aanpassing.

De mogelijkheden tot herstel onderzoeken

Gelukkig mogen wij komen kijken en testen op het historisch behangsel. Hoe kunnen we de schade het beste herstellen zonder het object geweld aan te doen. Daarom is onderzoek de eerste stap. Veel vragen opwerpen, erover praten, en goed kijken en ontdekkingen doen. Welke materialen zijn gebruikt. Is er een grondering aangebracht. Hoe is nu de verfopbouw, wat is origineel en wat is toevoeging of aan passing. Het is een puzzel met veel stukjes, en misschien zullen er wel altijd stukjes niet gevonden worden.

handgeschilderd historisch behangsel
Een detail van het handgeschilderd historisch behangsel bij UV licht gefotografeerd

De aanpak voor herstel van het handgeschilderd historisch behangsel

Alle bevindingen over het historisch behangsel, en foto’s zullen worden verwerkt in een verslag. Ook met een voorstel tot herstel. Daarin beschrijven we niet alleen de handelingen die we willen gaan uitvoeren. Zeker beschrijven we ook over de techniek en het gebruikte materiaal. Zelfs de veroudering cq. schades komen aan bod. Alle voorgestelde handelingen zullen worden onderbouwd met het waarom en hoe. Deze onderbouwing is heel belangrijk. Zo geven we de opdrachtgever inzicht in onze expertise en onze ethiek. We willen zo volledig mogelijk informeren wat de mogelijkheden zijn voor herstel van deze mooie bloemrijke kamer.

Marjan de Visser schrijft een rapportage over het herstel van de schades in het linnen. Hierover meer in toekomstige blogs. Hou het in de gaten!

handgeschilderd historisch behangsel

Alle bevindingen over het historisch behangsel, en foto’s zullen worden verwerkt in een verslag. Ook met een voorstel tot herstel. Daarin beschrijven we niet alleen de handelingen die we willen gaan uitvoeren. Zeker beschrijven we ook over de techniek en het gebruikte materiaal. Zelfs de veroudering cq. schades komen aan bod. Alle voorgestelde handelingen zullen worden onderbouwd met het waarom en hoe. Deze onderbouwing is heel belangrijk. Zo geven we de opdrachtgever inzicht in onze expertise en onze ethiek. We willen zo volledig mogelijk informeren wat de mogelijkheden zijn voor herstel van deze mooie bloemrijke kamer.

★ Mijn kennis van schilderijen en de liefde voor restauratie in het algemeen deel ik graag met collega’s en opdrachtgevers ★

Share on Social Media

Inhoudsopgave

Follow Us

Laatste Posts:

Interview Blijtijds

Voor het magazine Blijtijds ben ik door freelance journalist Marjolein de Jong geïnterviewd voor de herfst-editie van 2024 met als thema ‘kunst op zoek naar een restaurator’. Het artikel heet ‘Blijmaker’ en met de titel ‘het schilderij is een deur

lees verder »

Arthur Brand redt Lentetuin

Arthur Brand redt Lentetuin uit handen van de onderwereld! Het is te danken aan de recherche van Regionale Eenheid Midden-Nederland en Arthur Brand dat Lentetuin, geschilderd door Vincent van Gogh in 1884, weer terug is in het Groninger Museum.  Behind the

lees verder »

Jacob Por in Agathakerk

Jacob Por maakte deze plafondschildering op het tongewelf van de Agathakerk (Agathatsjerke) in Oudega in 1922. De tijd waarin de Ploegschilders door het Groninger land trokken en rond Blauwborgje hun kleurrijke expressionistische schilderijen schilderden. En ook de tijd waarin opgravingen

lees verder »

Openluchtmuseum het Hoogeland

Familie Louis Trip Het Openluchtmuseum het Hoogeland heeft van de Familie Trip een schilderij in bruikleen.  Het is Louis Trip die samen met zijn vrouw Christina voor de Warffumborg staan. Daarbij zijn ze omringd door hun kinderen in allegorische kleding

lees verder »