De start van het restauratieproject
Het doubleren van een plafondschildering nadat en oude washars bedoeking is verwijderd.
De eigenaar die een mooi herenhuis uit 1860 te Den haag kocht, voelde zich direct verantwoordelijk voor het behoud van dit plafondstuk in de tuinkamer. Het werk had een ruig leven gehad. Een ontbrekend spanraam, afgesneden opspanstroken, veel scheuren en een was en hars bedoeking die niet meer volstaat, vervuiling en verkleurde overschilderingen vormen de start van een mooi project.
Collega’s uit binnen en buitenland, stagiaires en de eigenaar hebben samen de schouders eronder gezet.
De wens om het zwaar beschadigde schilderij te laten aansluiten bij een moderne zitkamer en stoffering die er perfect uit ziet. Hoe gaan we dit aanpakken?….stap voor stap en in het volste vertrouwen dat we gaan slagen.
Doubleren
Nadat het schilderij eindelijk schoon was en voorzien van de benodigde opspanstroken kon de nieuwe doublage worden uitgevoerd. Er is gekozen om een synthetische lijm te gebruiken op basis van oplosmiddelen. Het betreft Plexisol 550-40 (Labshop en Kremer Pigmente), verdunbaar in petrolium-ether 100-140 (wasbenzine). Voor de doublage is de Plexisol 1:1 bij volume verdund met de wasbenzine. Er is een laag Plexisol op zowel het doublage doek als de achterzijde van het originele doek aangebracht met een roller.
Test doublage methode
De doublagetechniek is uiteraard vooraf getest op uitvoering en resultaat. Hierbij is de benodigde temperatuur en duur van behandeling onderzocht. Steeds is het behandelde teststuk getest op schuif shear kracht en pelkracht. Bij 20 minuten behandeling onder 50 graden Celsius is de schuifkracht hoog en gaat de pelkracht nog steeds makkelijk. Dit bleek een uitstekend resultaat voor het doubleren van de plafondschildering.
Doubleren van de plafondschildering
Het doublagedoek is, met de lijmlaag naar beneden, over het schilderij gelegd dat face-down op de gladde plaat is gespannen. De doeken grijpen goed in elkaar en zijn stroef waardoor het doublage doek goed blijft liggen. Met een warmteplaat van 60 x 80cm zijn beide delen met elkaar versmolten bij 50 graden Celcius. Steeds is de warmteplaat 20 minuten geplaatst en daarna doorgeschoven met een kleine overlapping. Het hele schilderij is in een keer bedoekt door twee restauratoren. Deze behandeling duurde veertien uur
Temperatuur controle
De temperatuur van de warmteplaat is tijdens de doublage gecontroleerd met een warmtemeter; infrarood camera op een I-phone.
Opspannen
Het alu raam is op de achterzijde van het doek gelegd en net zolang verschoven totdat de juiste positie was gevonden. Aangezien het originele doek niet haaks is zijn de lange zijden paralel aan het raamwerk gelegd en zijn daardoor de korte zijden niet volledig paralel aan het raamwerk. Toch valt de hele schildering binnen het kader van het raamwerk.