conserveren
Conserveren van schilderijen
Marjan de Visser denkt bij restauratie ook aan conserveren. De Visser is niet alleen restaurator maar ook museoloog. “Mijn liefde voor behoud van erfgoed en kunst deed me besluiten om naast het vak voor restauratie ook een studie Museologie te volgen in 2006. Zo heb ik samen met mijn opleiding aan de Kunstacademie een rijke kennis van schilderijen en erfgoed objecten opgedaan die ik kan delen met klanten, musea en collega’s”. Restaureren en conserveren komen hierin samen.
Restaureren is meer dan alleen een schilderij behandelen en op de millimeter werken. Het gaat ook over conserveren. Actieve conservering en passieve conservering. Zodoende beheren & behouden we onze kunst en erfgoed. Denk hierbij ook aan interdisciplinaire samenwerking. Marjan de Visser helpt collega restauratoren bij reiniging vraagstukken. Marjan de Visser werkt samen met meerdere musea. Als er een nieuwe tentoonstelling wordt gemaakt verzorgt Marjan de Visser de conditierapporten en voert de conditiecheck uit. Hieronder een opsomming van de vele taken die Marjan de Visser als restaurator allemaal uitvoert en die het vak zo afwisselend maken.
Follow me on social media
Laatste post
Interview Blijtijds
Voor het magazine Blijtijds ben ik door freelance journalist Marjolein de Jong geïnterviewd voor de herfst-editie van 2024 met als thema ‘kunst op zoek naar een restaurator’. Het artikel heet ‘Blijmaker’ en met de titel ‘het schilderij is een deur
Arthur Brand redt Lentetuin
Arthur Brand redt Lentetuin uit handen van de onderwereld! Het is te danken aan de recherche van Regionale Eenheid Midden-Nederland en Arthur Brand dat Lentetuin, geschilderd door Vincent van Gogh in 1884, weer terug is in het Groninger Museum. Behind the
De Lentetuin door Vincent van Gogh
Over hoe het schilderij de lentetuin door Vincent van Gogh terug kwam naar een roof en hoe het er nu uit ziet. Lees verder →
Jacob Por in Agathakerk
Jacob Por maakte deze plafondschildering op het tongewelf van de Agathakerk (Agathatsjerke) in Oudega in 1922. De tijd waarin de Ploegschilders door het Groninger land trokken en rond Blauwborgje hun kleurrijke expressionistische schilderijen schilderden. En ook de tijd waarin opgravingen