Menu

Cleaning of Acrylic Painted Surfaces

Canadian Conservation Institute, hosting CAPS6 in 2014

CAPS, is de afkorting voor ‘Cleaning of Acrylic Painted Surfaces’. Gestart in 2002 met een symposium over de reiniging van acrylverf. CAPS groeide uit tot een internationaal onderzoek naar acrylverf, de history, samenstelling, veroudering en reiniging. Sinds 2009 zijn er wereldwijd al meer dan 6 workshops gegeven. De organiserende partijen zijn de Getty Conservation Institute in California (VS), de Canadian Conservation Institute in Ottawa (Canada) en de Tate Modern in Londen (UK).

Dit jaar 2014 is de workshop Cleaning of Acrylic Painted Surfaces voor de 6e keer gehouden, dus CAPS6. De docenten bij de workshop Cleaning of Acrylic Painted Surfaces waren Tom Learner (GCI), Bronwyn Ormsby (Tate, London), Alan Phenix (GCI) en Chris Stravoudis, (freelance conservator, Los Angeles). Naast de docenten was ook Melinda Keefe, senior scheikundig onderzoeker bij Dow Chemicals aanwezig.

De workshop Cleaning of Acrylic Painted Surfaces vond plaats in Ottawa, Canada bij de Canadian Conservation Institute. De workshop heeft zowel aandacht voor de theorie als de praktijk. Vooral de praktijkervaring van de deelnemers is zeer waardevol voor het programma. De docenten gebruiken deze ervaringen om het onderzoek te sturen. Daarom is uitwisseling van ervaringen en kennis van groot belang. Alle 18 deelnemers meten en testen gedurende de workshop het aangeleverde testmateriaal met dezelfde middelen.

De verflagen zijn voorafgaand aan het testen gemeten met de Horiba twin meters op zuurtegraad (pH) en conductiviteit (mS/cm). Het testmateriaal bestaat uit lapjes voorgegrond linnen met daarop acrylverf. De kleuren zijn  wit, geel, oranje, rood en groen van verschillende merken zoals Talens, Liquitex, Golden en Winsor& Newton.

Cleaning of Acrylic Painted Surfaces

Titanium White Liquitex acrylic paint sample

De aangeleverde testmiddelen zijn op basis van waterige oplossingen zoals Buffers en Surfactants, maar ook op basis van oplosmiddelen als Shellsol D38 en D4. Daarnaast zijn ook microemulsies (ME) getest. De restauratoren zijn uitgedaagd om het aangeleverde testmateriaal verder te verfijnen door zelf nieuwe combinaties van de microemulsies te maken.

 

Gels en macroemulsies op basis van Pemulen TR2 en Velvesil Plus zijn ook in de workshop aangepast. Niet alleen de gebruikte middelen zijn in een test van belang, ook de applicatie van het middel. Er is gewerkt met wattenstaafjes, sponsjes en zachte acryl penselen. De deelnemende restauratoren vergeleken tussendoor elkaars resultaten tijdens ingeplande discussies.

Cleaning of Acrylic Painted Surfaces

Micro Emulsies maken

De workshop Cleaning of Acrylic Painted Surfaces duurde 3 1/2 dag en werd gehouden van 12 tot en met 15 augustus 2014 bij de Canadian Conservation Institute in Ottawa, Canada. De deelnemende restauratoren kwamen uit Canada, de VS en Marjan de Visser was als enige restaurator afkomstig uit Europa. De restauratoren werken in prive ateliers en in musea en houden zich voornamelijk bezig met de restauratie van hedendaagse en moderne schilderkunst.

Cleaning of Acrylic Painted Surfaces

Chris Stravoudis explains the Horiba meter during CAPS6 by Canadian Conservation Institute in 2014

 

★ Mijn kennis van schilderijen en de liefde voor restauratie in het algemeen deel ik graag met collega’s en opdrachtgevers ★

Share on Social Media

Inhoudsopgave

Follow Us

Laatste Posts:

Interview Blijtijds

Voor het magazine Blijtijds ben ik door freelance journalist Marjolein de Jong geïnterviewd voor de herfst-editie van 2024 met als thema ‘kunst op zoek naar een restaurator’. Het artikel heet ‘Blijmaker’ en met de titel ‘het schilderij is een deur

lees verder »

Arthur Brand redt Lentetuin

Arthur Brand redt Lentetuin uit handen van de onderwereld! Het is te danken aan de recherche van Regionale Eenheid Midden-Nederland en Arthur Brand dat Lentetuin, geschilderd door Vincent van Gogh in 1884, weer terug is in het Groninger Museum.  Behind the

lees verder »

Jacob Por in Agathakerk

Jacob Por maakte deze plafondschildering op het tongewelf van de Agathakerk (Agathatsjerke) in Oudega in 1922. De tijd waarin de Ploegschilders door het Groninger land trokken en rond Blauwborgje hun kleurrijke expressionistische schilderijen schilderden. En ook de tijd waarin opgravingen

lees verder »

Openluchtmuseum het Hoogeland

Familie Louis Trip Het Openluchtmuseum het Hoogeland heeft van de Familie Trip een schilderij in bruikleen.  Het is Louis Trip die samen met zijn vrouw Christina voor de Warffumborg staan. Daarbij zijn ze omringd door hun kinderen in allegorische kleding

lees verder »